Idag hade vi tänkt att vi skulle försöka starta våran lilla motor på vätgas. Men innan det kollade vi genom våran lilla formel igen. Vi ringde desutom en kille som är utbildade kemist och han tyckte något helt annat. Lars höll inte heller med om våran idé med hur vi skulle räkna. Om han hade gjort detta projekt hade han bara kopplat in vätgasen och sen börjat med en liten mängd och sedan öka mängden till motorn startar.
Vi tänkte att vi gör ett försök. Vi tog den skyddet för förgasaren och satte fast slangen från vätgas tuben precis intill luftintaget. Hörselskydd och glasögon var på under hela tiden vi monterade vätgastuben till motorn.
Vi satte motorn på ena sidan av en traktorskopa och vätgasen på andra sidan. Först fick vi fundera lite på hur regulator fungerade men tillslut kom vi underfund med det. När vi vred på vätgasen visade regulatorn att det knappt fanns någon vätgas kvar i tuben. Detta tyckte vi var jätte konstigt eftersom när Ingegerd gav oss tuben kolla hon att det fanns gas kvar.
Vi vred på lite vätgas och det pös i några få sekunder sedan blev det tyst. Tuben var alltså tom. Vi har en tub står på Bygg & Interiör i Flen som vi beställt. Men eftersom det var söndag var det lite svårt att få tag i den.
Lars sa att vi skulle borra hål mellan förgasraren och motorn vilket värkligen inte är speciellt enkelt. Förgasaren till motorn är inte stor. Nu vet vi hur vi ska göra. Vi ska borra hål i ett fäste som håller fast förgasaren mot motorn och därgenom ska vi sätta en liten ventil som vi kopplar en slang till och vidare till vätgastuben. Det vi nu måste räkna på är hur stort hållet ska vara. Storleken på hålet har stor betydelse eftersom mängden vätgas kommer att variera på storleken av hålet. Att räkna ut rätt storlek får vi klura på ett tag.
Men innan vi slutade för dagen skulle vi mäta bränsleförbrukningen igen. Genom att fylla hela tanken med bensin och sen köra den en stund och sedan fylla på igen och låta motorn gå i exakt 5 min och sedan hälla i mer bensin genom att använda mätglas kunde vi få en exakt bränsle förbrukning. På 5 minuters körning gick det åt 28 ml bensin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar